Eerste hulp bij een droge herfst-/winter huid

Ieder jaar rond oktober krijgen we de eerste vragen van mensen die merken dat hun huid zo droog aanvoelt. En wat ze extra voor hun gelaatshuid kunnen doen, om dit te verbeteren. Tijd voor een blog over waar die droge huid nu vandaan komt en wat je er aan kunt doen.

Waarom is je huid in de herfst & winter droger?

In de winter is de luchtvochtigheid zowel binnen als buiten lager. Daardoor droogt je huid sneller uit - slinkt het vette beschermlaagje van je huid, waardoor je sneller vocht verliest. Als eerste die van je gezicht en je handen. Omdat deze niet bedekt worden door kleding. Ook koude temperaturen en wind helpen een handje mee; bij lagere temperaturen zijn je talgklieren minder productief. Wordt je ouder, dan wordt je huid ook droger. Dit komt door veranderingen in je hormoonhuishouding. Tijdens de overgang neemt bij vrouwen oestrogeen af, wat voor een drogere huid zorgt.

Bescherm je huid van binnenuit

Om de beschermlaag van je huid te verbeteren of te voorkomen dat deze minder wordt, is het essentieel dat je je huid (ook) van binnenuit voedt. Niet alleen in de hersft en winter, maar het hele jaar door. Zo krijgt je huid de juiste bouwstoffen om zich zelf te beschermen. Hoe beter je beschermlaag des te minder vocht je verliest. Hoe kun je dit doen?

 

 

 


  • Drink voldoende water! 1.5- 2 liter per dag. Liefst lauw of warm. En liefst via 'bulk drinken',  2- 3 glazen achter elkaar, 2 -3 keer per dag. Waarom? Omdat nadat je iets drinkt, je immuunsysteem even op alert gaat - een kleine ontstekingsreactie geeft. Zodat eventuele vervuiling ongedaan gemaakt wordt. Drink je de hele dag kleine beetjes dan veroorzaak je de hele dag kleine onstekingen. Wat vermoeiend is voor je immuunsysteem. Vind je gewoon water saai? Doe heet water met een stukje gember in een thermoskan. Of wissel water af met kruidenthee.
  • Eet voldoende gezonde ( inclusief omega 3 rijke) vetten. Deze helpen de beschermlaag van je huid te verbeteren. Voeg bijvoorbeeld eens een scheut extra vierge olijfolie toe aan je groenten. Eet regelmatig vette vis als makreel, haring of sardientjes. Ook walnoten zijn een goede bron van omega 3. Ook avocado en amandelen zitten vol goede vetten.
  • Gebruik eventueel een visolie supplement. Bijvoorbeed SkinBalance van LaVieSage. Deze voedt en verbetert de barriere functie van je huid. Bij een hele droge schilferige huid kan de combinatie SkinHydrate + Epidermoil van LaVieSage uitkomst bieden.
  • Zorg dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt. Deze helpt je huid vocht vast te houden.
  • Eet voldoende proteinen, deze helpen je huid vocht vast te houden.
  • Verminder koffie, alcohol, theine rijke thee - deze drogen je huid uit.
  • Stress heeft iedereen wel - probeer er goed mee om te gaan - stress helpt goede darmbacterien om zeep - waardoor je een drogere huid kunt krijgen.
  • Adem jij diep in en uit via je buik? Indien niet, probeer het eens - het helpt ook tegen een droge huid! Dit bevordert goede doorbloeding en daardoor zuurstof, vocht en mineralen toevoer naar je cellen.

 

Bescherm je huid van buitenaf

  • Kies een vochtregulerend verzorgingsproduct, met voldoende (plantaardige) vetstoffen.
  • Alleen een creme is in de herfst-/winter vaak niet genoeg.Breng in de ochtend en avond een hydratered product aan. Zoals de Hydrating Toner van Abloom, Liposome Ceramid van dr Baumann, Hydrolaat Toner van The Green Goddess of de de Mamiel Dewy Facial Mist. En in ieder geval overdag, daarover je creme.
  • Breng bij een trekkerige/droge huid een hydraterend masker in een dun laagje onder je dagcreme aan als kuur. Bijvoorbeeld het Liposome Mask van dr Baumann, het (heerlijk ruikende honing/avocado) moisturising mask van Shankara of hydraterend masker van dr Hauschka. Een 28 dagen ampullen kuur van dr Hauschka helpt ook.
  • Aloe Vera verzacht en verzorgt de huid; bijvoorbeeld Abloom producten bevatten geen water, maar een basis van biologische aloe vera gel.
  • Gebruik eventueel je nachtcreme als dagcreme. Een nachtcreme bevat vaak wat meer vetstoffen.
  • Smeer je droge handen 's nachts rijkelijk in met een vette creme of (kokos) olie. Trek een paar katoenen panty handschoentjes aan en laat de creme/olie intrekken. 
  • Bescherm je handen als je guur of koud winter weer in gaat. Met een creme en/of handschoenen. Bij heel guur weer kan je je gelaatshuid ook extra insmeren. Let op: gebruik wanneer het vriest vooral een vette creme. Een creme met veel water kan op je huid bevriezen. Liever geen cremes met petrochemische ingredienten als petrolatum of parrafinum liquidum. Die belemmeren de natuurlijke werking van je huid, waardoor deze op termijn alleen maar droger wordt. 


Kies voor een gezonde(re) levensstijl

  • Stop met roken. Ontspan,beweeg en slaap voldoende. Beweging houdt de doorbloeding van je huid op gang.
  • Beperk een (te) warme douche of bad + huid belastende producten
  • t Klinkt raar maar is waar; warm water droogt je huid uit. Douche dus niet te lang. En niet te warm. Max 37 graden is beter voor je huid.
  • Gebruik alleen bodywash producten die de natuurlijke zuurgraad/beschermingslaag van je huid niet aantasten. Veel body wash producten bevatten schuimmiddelen die je huid aantasten en uitdrogen.
  • Gebruik een badolie in plaats van badschuim.
  • Smeer je huid na bad of douche in met een verzorgende olie of milk.
  • Vermijd producten met voor de huid belastende producten als parfums, synthetische conserveringsmiddelen, veel schuimmiddlen, 'harde alcohol'. (ethanol, ethyl alcohol bijv). Deze beschadigen je huidbarriere. 'Zachte alcohol' heeft een verzachtende, vochtvasthoudende werking. 

Tips voor in huis

  • Zorg voor een goede luchtvochtigheid (45-50%). Met behulp van een speciaal apparaat. Of door bijvoorbeeld in iedere ruimte een bak of kan met water te zetten. Voor aan de verwarming zijn speciale bakjes verkrijgbaar om water in te doen. Maak deze wel regelmatig schoon. De warmte in het bakje is ideaal voor bacterieen.
  • Planten in je huis zorgen ook voor een hogere luchtvochtigheid en reinigen de lucht.

Een heel rijtje tips. Het allerbelangrijkst: je huid van binnen- en van buiten voeden met de juiste ingredienten; water. gezonde vetten, proteinen. En huidbelastende producten vermijden. Heel veel succes ermee! Heb je vragen, laat ze weten!